methodology header

De ACA-methodologie

Hoe we ervoor zorgen dat onze klanten altijd maximale meerwaarde krijgen

Op weg naar een succesvol project en product

Sinds 2001 is ACA Group bezig met het voortdurend verfijnen van onze op Agile gebaseerde methodologie voor onderzoek en ontwikkeling. Kenmerkend voor deze methodologie is het ontwikkelen van de functionaliteit of onderzoeksdelen in kleine iteraties, waardoor een klant regelmatig feedback kan geven tijdens het proces. Op deze manier krijgen onze klanten een product dat écht aan hun noden beantwoordt.

Image explaining the discovery and delivery phases in the ACA methodology

De kern van onze methodologie

  • Betrokkenheid van de klant

    Cocreatie staat centraal binnen al onze projecten. Onze klanten maken deel uit van het projectteam, omdat we maximale betrokkenheid willen stimuleren bij het onderzoeks- en ontwikkelingsproces.

  • Iteratief opleveren

    Het eindresultaat is voor ons een oplossing die maximaal beantwoordt aan de noden van de klant. Daarom werken we steeds met voortschrijdende inzichten van zowel de klant als het onderzoeksteam.

  • Transparantie

    Het volledige team krijgt inzicht in prestaties, ontwikkelingen, bugs, opleveringen, … van het project. Op deze manier willen we transparantie en vertrouwen in de samenwerking tussen alle partijen maximaliseren.

  • Flexibiliteit & change management

    We zijn er ons van bewust dat de noden van onze klanten en de markt doorheen de tijd kunnen en zullen veranderen. Onze teamleden zijn hierop ingesteld en kunnen op basis van voortschrijdend inzicht schalen en herprioriteren in overleg.

  • Overleg en opvolging

    Onze methodologie wordt omkaderd door voortdurende transparantie, efficiëntie en optimalisatie. De klant is vanaf dag 1 een actieve stakeholder en kennisoverdracht vindt plaats op alle niveaus binnen het projectteam.

  • Planning

    Bij een Agile proces zijn de fases van analyse, ontwikkelen, testen en opleveren niet strikt gescheiden, maar zijn deze doorheen elkaar verweven in een continu proces. Het grote voordeel van deze projectaanpak is dat de klant twee weken nadat een behoefte gedocumenteerd werd, deze behoefte kan uittesten. Onduidelijkheden en onzekerheden over de behoeften worden op deze manier zeer vroeg opgespoord en eventuele fouten kunnen eenvoudig rechtgetrokken worden.

Wat onze klanten ervan vinden

Ik merkte dat de aanpak van ACA erg dynamisch, gestructureerd en uitgebreid is. Door kleine maar heel gedetailleerde user stories te gebruiken, kregen we een goed overzicht van de structuur van het hele project. Het is ongelooflijk hoe ACA systematisch een prototype heeft kunnen opbouwen met al deze kleine puzzelstukjes.

Tine Vande Casteele , Project Manager bij VEKA
Tine Vande Casteele  - Project Manager

De duidelijke methodologie en open communicatie van ACA hebben van hen een betrouwbare partner gemaakt vanaf dat we samenwerkten. We kunnen zeker stellen dat ze de oplevering van het museumpasproject binnen de vooropgestelde deadline en het budget, de succesvolle launch en de focus op de klanten op hun conto mogen schrijven. We innoveren samen en kijken met het volste vertrouwen in elkaar naar de toekomst.

Bart Temmerman, General Director bij publiq
Bart Temmerman - General Director

Bekijk onze methodologie van wat dichterbij

Nieuwsgierig naar meer info over hoe we de zaken aanpakken?

Heb je interesse om wat meer te leren over onze methodologie? Dorien staat klaar om je vragen te beantwoorden.

Dorien Jorissen
Dorien Jorissen
CDO