DIGITAL EXPERIENCE
02/05/2024 • Gunter Van Steen

Hoe teamlid Gunter als solution architect bouwt aan DXP van de toekomst

In deze blogpost legt Gunter Van Steen, Solution Architect, zijn rol, traject en opmerkelijke prestaties bij ACA Group uit. Hij geeft perspectief op de diverse verantwoordelijkheden, mijlpalen en unieke aspecten van het leven bij ACA. In het tweede deel verschuiven we de focus naar DXP (Digital Experience Platform), waarbij we de definitie, voordelen en toepassingen onthullen. Lees hoe ACA Group opvalt in DXP-oplossingen, over onze aanpak van technologie keuze, en de toekomstige koers van DXPs in het digitale landschap.

DEEL 1: Werken bij ACA

Welke rol vervul je binnen ACA?

“Als solution architect breng ik de uitdagingen van de klant in kaart en ga ik vervolgens op zoek naar welke producten en oplossingen hier het beste antwoord op bieden. Meestal zijn die oplossingen gebouwd rond een Liferay-platform, maar als er andere technologieën nodig zijn om de best mogelijke oplossing te bieden, doen we dat ook.  

Daarnaast houd ik mij ook bezig met sales en marketing. Ik begeleid alle salesdossiers voor onze afdeling en ga op zoek naar opportuniteiten om te groeien met onze klanten. Ik werk ook mee aan het marketingplan van onze afdeling, waarbij ik nadenk over welke boodschappen we op welk moment aan welke doelgroep kunnen sturen. Tot slot onderhoud ik ook de relaties met onze partners en vendors.”

Wanneer ben je gestart bij ACA en wat overtuigde je om hier te starten?

“Ik ben in juli 2023 gestart. Nadat ik gecontacteerd werd door ACA, had ik enkele gesprekken met ACA-medewerkers die mij heel wat vertelden over de unieke cultuur van het bedrijf. Met mijn ervaring in de IT-sector wist ik eigenlijk wel wat ik wilde, en dat leek goed overeen te stemmen met de verhalen die ik had gehoord.”

En wat waren dan die belangrijke aspecten die je terugvond bij ACA?

“Verschillende zaken. De manier waarop ze hier met agile omgaan, het sterke teamgevoel, en ook de focus op het menselijk aspect en het welbevinden van medewerkers. Ook het sportieve luik vind ik een leuke extra. Zo maak ik deel uit van de ACA-runners, een losse groep van ACA-collega’s die graag lopen en geregeld deelnemen aan loopevenementen zoals de Antwerp Ten Miles. Dat community-gevoel werkt extra motiverend.”

Hoe ziet jouw gemiddelde werkweek eruit?

“Door mijn uiteenlopende verantwoordelijkheden heb ik heel veel afwisseling in mijn job. De voorbije week heb ik twee dagen op klantenprojecten gewerkt. Ik heb enkele workshops georganiseerd om de functionele noden van de klant te ontdekken en verder te verfijnen. Die heb ik vervolgens vertaald naar een concrete backlog voor de ontwikkeling van hun nieuwe website. Daarnaast heb ik enkele slide decks voorbereid voor sales en ook content gemaakt voor marketing.”

Op welke realisaties bij ACA ben je het meest trots?

“Ik denk spontaan aan twee mijlpalen die me heel veel voldoening hebben gegeven. De eerste is het winnen van het aanbestedingsdossier voor TU Delft. Het opstellen van het dossier heeft heel veel tijd gevraagd en dan is het heel fijn om te zien dat het resultaat oplevert. Ik ben oprecht blij dat we kunnen meewerken aan de doorontwikkeling van het intranet van de grootste technische universiteit van Nederland.

De tweede realisatie waar ik trots op ben, is de organisatie van een ‘sales meets sales’-meeting waarbij onze accountmanagers expertise hebben uitgewisseld met de salesexperten van Liferay. Het doel was om de band tussen ACA en Liferay te versterken en ook om Liferay hoger op de agenda te zetten in salesdossiers. Dat doel is meer dan geslaagd. Het credo ‘samen groeien’ is extra bevestigd.”

Waarom zou je anderen aanraden om hier te komen werken?

“Eerst en vooral voor de positieve teamgeest. Iedereen is hier heel behulpzaam en staat altijd klaar om proactief mee te denken, ook op vlak van sales en marketing. Bovendien heerst er hier een sterke motivatie- en dankbaarheidscultuur. Je krijgt hier heel vaak schouderklopjes als teken van appreciatie. Dat werkt heel motiverend en stimuleert je om initiatief te nemen. Daarnaast krijg je bij ACA alle kansen om jezelf te ontplooien. Als je voor jezelf bepaalde opportuniteiten ziet, kan je die altijd op tafel gooien en word je hierin ondersteund.”

DEEL 2: Onze DXP service offering

Wat is een DXP precies?

“De term ‘DXP’, voluit Digital Experience Platform, wordt gebruikt voor verschillende zaken. Het kan zowel verwijzen naar een platform zoals Liferay dat meerdere capabilities bevat, als naar een concept waarbij je diverse tools gebruikt die samenwerken en geïntegreerd zijn om een geoptimaliseerde persoonlijke digitale user experience te garanderen. De term ‘user’ kan in deze context erg breed zijn: een klant in een e-commerce omgeving, een werknemer in een intranet omgeving, of zelfs een burger die gebruikmaakt van overheidsportalen.”

Welke voordelen biedt een DXP?

“Met DXP's kunnen organisaties gepersonaliseerde, consistente en naadloze digitale ervaringen bieden over verschillende kanalen, zoals websites, mobiele apps, sociale media en meer. Dit verbetert de betrokkenheid van gebruikers door relevante content en functionaliteit te leveren op basis van hun voorkeuren en gedrag.

DXP's bieden een geïntegreerd platform waarop digitale ervaringen kunnen worden gebouwd, beheerd en geoptimaliseerd. Eens het platform is opgezet, kan je snel digitale ervaringen ontwikkelen, testen en implementeren, waardoor de time-to-market voor nieuwe functies en updates wordt verkort. Ook op vlak van security integraties, flexibiliteit en schaalbaarheid bieden DXP’s heel wat voordelen.”

Met welke DXP-toepassingen kan ACA helpen?

“Met onze DXP toepassingen richten we ons voornamelijk op publieke websites, intranetten en portalen, zoals customer self service portals waarop klanten producten kunnen bekijken en bestellen en rechtstreeks in contact kunnen komen met de backoffice. Voor intranetten hebben we Intrablox ontwikkeld, wat een out-of-the-box intranet oplossing is. Hiermee kunnen medewerkers binnen een organisatie communiceren, informatie delen, op de hoogte blijven van bedrijfsnieuws, en elkaar betrekken bij hun dagelijkse werkzaamheden.”

Waarin onderscheidt ACA zich van andere aanbieders van DXP-oplossingen?

“We zijn niet gebonden aan één bepaalde technologie. Wij vertrekken altijd vanuit de noden van de klant. Door eerst goed te begrijpen wat een klant precies wil, kunnen we vervolgens de juiste technologie selecteren. In de praktijk zien we dat Liferay in de meeste gevallen de lading dekt, ook voor complexe projecten. Voor de projecten waar Liferay geen volledige oplossing biedt, is er altijd nog onze custom development afdeling. Daarnaast gebruiken we ook DatoCMS en indien nodig betrekken we onze collega’s van mobile development.

Als Liferay Gold Partner hebben we al meer dan 10 jaar ervaring met de technologie. In die periode hebben we heel wat herbruikbare componenten ontwikkeld die we nu als standaardoplossing kunnen aanbieden, waardoor we de opstartkosten voor onze klanten kunnen drukken. Zo hebben we bijvoorbeeld een Microsoft-integratie geschreven die we ook gebruiken voor nieuwe projecten. Daardoor is het ontwikkelingstraject veel korter en wordt de kans op bugs veel kleiner.”

Hoe zie jij DXP verder evolueren?

“We kunnen niet meer om AI heen. Ook DXP-oplossingen zullen in de toekomst meer en meer gebruikmaken van AI-toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan chatbots getraind op eigen data of digital assistants. Dit soort toepassingen zullen ervoor zorgen dat de interactie met een DXP nog meer op maat en nog efficiënter zal worden.

Ook de opmars van Low-Code zal zich verder doorzetten en Liferay surft mee op die wave. Zo kan je makkelijk zelf extra tools en features ontwikkelen. Het goede aan Liferay is dat ze een heel duidelijke roadmap hebben en hun oplossingen continu innoveren.”

Wat raad je organisaties die willen investeren in DXP aan?

“Investeer in oplossingen die je IT-landschap vereenvoudigen en tegelijkertijd je customer experience verbeteren. Kies daarbij niet te snel voor een bepaalde technologie. Zorg er eerst voor dat je je doelstellingen en toekomstvisie helder maakt. Je gaat best voor een partner die meedenkt en keuzes maakt die stroken met jouw doelstellingen op lange termijn. Ook langdurige support is belangrijk om je DXP op lange termijn performant te houden.”

Plannen voor de ontwikkeling van een performante en efficiënte DXP?
Neem contact op!