ATLASSIANGASTBIJDRAGEWERKEN VANOP AFSTAND
18/02/2021 • Erika Rykun

Hoe Atlassian tools je kunnen helpen bij team management op afstand

Het is tegenwoordig moeilijk om mensen te vinden die nog nooit van van Atlassian tools hebben gehoord. Niet verrassend, want zij hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop wij tegen teammanagement aankijken. Het bedrijf biedt alles wat je nodig hebt om de dagelijkse werkzaamheden in goede banen te leiden.

Voor de pandemie waren de Atlassian tools ook al vrij populair. De laatste paar jaar heeft het bedrijf zijn productsuite uitgebreid door kleinere startups zoals Trello en Bitbucket over te nemen. Volgens de statistieken die Atlassian op hun website deelt, zijn er meer dan 10 miljoen gebruikers van hun producten in 190 landen.

Een van de redenen waarom de tools van Atlassian zo populair zijn voor remote omgevingen is dat Atlassian wereldwijd 9 kantoren heeft. Door zelf (gedeeltelijk) op afstand samen te werken, weten ze wat andere teams nodig hebben om productief te worden. Hun werkwijzen bevorderen een cultuur met teams die over de hele wereld verspreid zijn.

Jira

Jira is waarschijnlijk een van de bekendste tools voor taakbeheer. Doordat het te gebruiken is in elk soort Agile omgeving, of het nu Scrum, Kanban, of een mix van beide is, kun je effectief de voortgang van het team beheren. Jira vereenvoudigt het samenstellen van development teams, sprintplanning en backlog prioritering. Een van de grootste problemen bij het runnen van een remote team is vaak het gebrek aan inzicht in de voortgang. Dat is echter eenvoudig op te lossen met Jira Software. Het is super eenvoudig en snel om taakinschattingen toe te voegen en burndown-diagrammen te genereren om de snelheid van het hele team of van een bepaald teamlid te meten. Het is ook mogelijk om een task tracker in te schakelen, zodat je kunt zien hoeveel tijd het kost om een bepaalde taak te voltooien.

macbook mockup jira software management

Bitbucket

Het werken met versiebeheersystemen is een integraal onderdeel van softwareontwikkeling. De meeste software-ontwikkelaars gebruiken Git, en daarom is dit de meest populaire VCS (dat is geen verrassing, je kunt in bijna elke web development-cursus tutorials vinden over het gebruik van Git).

Met een steeds groeiend aantal projecten moeten teams één centraal managementsysteem hebben om alle opslagplaatsen te beheren. Vertrouw daarvoor op Bitbucket, want hiermee kunnen al je teamleden samenwerken om te coderen, te testen en te implementeren. Een van de grootste voordelen van Bitbucket is natuurlijk dat het heel goed integreert met andere producten van Atlassian. Het is ook handig om aparte Bitbucket-branches te maken van Jira taken of Trello-kaarten.

Trello

Trello is een samenwerkingstool die is ontworpen om al je projecten volgens het Kanban schema te organiseren in borden. Het biedt een visueel overzicht van je project door taken in lijsten te sorteren, deadlines te stellen, verschillende labels op kaarten te plakken en ze toe te wijzen aan een bepaald teamlid. Met Trello kun je een nieuw bord maken of een sjabloon aanpassen aan elk gebruiksscenario, zodat jij en jouw team in slechts een paar minuten klaar zijn om ergens aan samen te werken. Talrijke add-ons kunnen je projectmanagement nog meer vereenvoudigen door de functionaliteit te verbeteren (bijv. het inschakelen van aangepaste velden voor kaarten, stemrondes, of het uitvoeren van bulkacties om de prioritering te versnellen) en de integratie met 146 third-party-tools.

Ongeacht de grootte van het team, want Trello is zowel perfect voor eenmanszaken en kleine startups, als voor gigantische op afstand werkende bedrijven zoals Google en Kickstarter die Trello al gebruiken om hun projecten te runnen.

Als je graag met Trello aan de slag wil gaan, bekijk dan zeker eens deze startersgids.

Confluence

macbook mock-up atlassian confluence tool

Voor zowel teams die op afstand werken als voor teams die dat niet doen is het van cruciaal belang om processen en werkstromen te documenteren, zodat alle neuzen dezelfde kant op blijven staan. Atlassian Confluence is een perfecte knowledge base tool waarmee je spaces voor verschillende afdelingen kunt organiseren en de projectdocumentatie op één plaats bewaart. Het is ook mogelijk om de toegang tot gevoelige bestanden te beperken om ze alleen beschikbaar te maken voor bepaalde groepen of leden en eerdere documentversies te herzien om zo wijzigingen bij te houden.

Status Page

De Status Page tool van Atlassian helpt teams op afstand om tijdig te communiceren over de benodigde reactie op kritieke incidenten. Met Status Page kunt je iedereen op de hoogte houden van problemen die wereldwijd spelen, zoals onderhoud of onverwachte uitval. Het is ook een geweldige tool voor bedrijven die websites beheren en een groot klantenbestand hebben. Ze kunnen zo een overvloed aan supporttickets en chat-verzoeken vermijden. Gebruikers kunnen berichten aanmaken, de voortgang van het probleemoplossingsproces laten zien, updates geven over wat er speelt en tenslotte het probleem markeren als 'opgelost', als dat van toepassing is. Met behulp van Status Page is het mogelijk om publieke pagina's aan te maken voor externe gebruikers, of pagina's voor specifieke doelgroepen (bijv. bepaalde klantengroepen), evenals privé-pagina's voor interne doeleinden (bijv. voor NBPM, oftewel 'no blame post mortem' rapportages), voor meer gerichte, publiekafhankelijke communicatie.

De kracht van All Things Atlassian

Het mooie van Atlassian-producten is dat ze gemakkelijk te integreren zijn met elkaar. Ze vormen zo een ecosysteem, waarmee je het management kunt vereenvoudigen door сomponenten van het ene systeem om te zetten in bruikbare items in een ander. Bijvoorbeeld: dankzij deze hechte integratie is het eenvoudig om Trello Cards om te zetten in Jira-tickets, Bamboo-builds in Bitbucket te controleren of de API's te gebruiken om integraties te maken met tools van derden.

Het grote aantal professionele tools waar werknemers mee moeten werken maakt dat ze zich tegenwoordig afgeleid en minder productief voelen. Gelukkig bieden de geïntegreerde tools van Atlassian ook hiervoor een oplossing. Door een gedeelde pagina aan te maken in Confluence, een bijdrage te leveren aan de Jira-taken of zich te abonneren op een Status Page, kunnen gebruikers gemakkelijk op de hoogte blijven van alle updates zonder proactief alle verschillende tools te hoeven monitoren. Je kunt namelijk een automatische e-mailmelding instellen voor elke verandering die optreedt.

team working together with atlassian tools

Conclusie

Toen de pandemie uitbrak, hadden veel bedrijven het moeilijk door de lockdowns, problemen met leveranciers en de economische recessie. Juist onder die omstandigheden bleken de Atlassian tools enorm nuttig te zijn voor de transitie naar het werken op afstand. Het merendeel van de producten is gratis te gebruiken voor kleine teams tot 10 gebruikers, waardoor die toegang hebben tot alle voordelen van effectieve oplossingen op het gebied van projectmanagement. Hierdoor kunnen kleine ondernemingen hun bedrijf op afstand runnen en zorgen voor groei en ontwikkeling.

Met de verschuiving naar werken op afstand en de positieve resultaten op het gebied van productiviteit, vragen veel ondernemers zich af of ze weer naar kantoor moeten gaan als de pandemie voorbij is. Meer dan 70% van de bedrijven is van plan om hun remote omgevingen ten minste gedeeltelijk in stand te houden. Dus terwijl de wereld verandert en we niet weten of werken op afstand het werk op kantoor volledig zal vervangen, is één ding zeker: als je Atlassian voor de eerste keer op afstand hebt geprobeerd, zal je het altijd mee willen nemen, naar kantoor of waar dan ook.

Ben je op zoek naar een Atlassian partner? Ontdek dan wat wij je kunnen bieden!

Avatar placeholder