My Viking app for Mobile Vikings

Mobile Vikings is een echte pionier in telecom en biedt abonnementen en prepaid SIM-kaarten aan met unieke formules. Naast voordelige tarieven genieten klanten van Mobile Vikings van Vikingvoordelen, zoals gratis bellen en sms’en naar andere Vikings, en Viking Deals voor een lagere telecomfactuur. De provider richt zich voornamelijk op gebruikers met een smartphone die veel mobiel willen surfen.

Mobile Vikings is een onderdeel van DPG Media, een samensmelting van het vroegere MEDIALAAN – de Persgroep Publishing met onder andere sterke mediamerken zoals VTM, De Morgen en Qmusic.

De uitdaging: revolutie naar een moderne en vlotte app

Mobile Vikings biedt een Viking app aan op iOS en Android waarmee gebruikers hun huidige verbruik, resterende data, lopende acties enz. kunnen checken. Deze bestaande app is door de jaren heen sterk verouderd en het was moeilijk om aanpassingen door te voeren, zoals het toevoegen van nieuwe producten.

Daarnaast was deze Viking app erg complex én in twee verschillende versies geschreven: één voor iOS en één voor Android. Aanpassingen in de app moesten dus telkens twee keer doorgevoerd worden om de functionaliteit van beide versies gelijk te houden. En dat betekende een dubbel zo hoge ontwikkelingskost.

Mobile Vikings koos daarom voor een volledig vernieuwde Viking app. De nieuwe app moest niet alleen perfect passen bij de uitstraling van Mobile Vikings als pionier in de telecommarkt, ze droomden ook van een makkelijk onderhoud en een supervlotte gebruikerservaring voor alle Vikings. En ACA hielp om deze droom uit te laten komen!

Mobile Vikings - new mobile app

Onze oplossing: een innovatieve app die uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid

Mobile Vikings wilde hun klanten zo snel mogelijk voorzien van een prettig werkende oplossing. Om de meest dringende zaken binnen de verouderde app op te lossen, hebben we eerst de app geanalyseerd en een aantal kleine en snelle aanpassingen gemaakt, zoals ondersteuning voor nieuwe producten, enkele visuele verbeteringen en support voor oudere toestellen.

Pas na deze eerste optimalisatiefase zijn we samen met Mobile Vikings gaan kijken naar de ontwikkeling van een volledig nieuwe Viking app. In de volgende fase hebben we gebrainstormd en enkele workshops opgezet, waarin we samen de app onder de loep namen en verbeteringen en requirements in kaart brachten.

GSM schermen: Vikingpunten

Innovatief, future-proof en makkelijk in onderhoud

ACA koos voor de innovatieve React Native technologie om twee vliegen in één klap te slaan: een drastische daling in ontwikkelingskosten én makkelijk onderhoud. Met React Native ontwikkelden we in de webtaal React, met als uiteindelijke output een native app op zowel iOS als Android. In één taal ontwikkelen betekent dat we slechts één keer aanpassingen moeten doen, één keer bugs fixen en slechts één codebase moeten leren en onderhouden.

Dat vertaalt zich naar een lagere ontwikkelingskost, terwijl Mobile Vikings wél een cross-platform app kan blijven aanbieden.

Omdat React een webtaal is, kunnen zelfs webontwikkelaars in dienst van Mobile Vikings meekijken hoe de nieuwe Viking app gebouwd is. Zo kunnen zij ook veel makkelijker meestappen in een traject en de codebase leren kennen. Kleine aanpassingen en onderhoud zijn daardoor laagdrempeliger en kan Mobile Vikings daardoor gemakkelijk zelf uitvoeren.

GSM schermen: Veelgestelde vragen

Een heerlijk gebruiksvriendelijke app

Een duidelijke en aantrekkelijke app interface is belangrijk voor de eindgebruiker. We hebben dan ook veel tijd besteed aan de User Interface (UI) en de User Experience (UX). Vanaf de brainstormfase tot tijdens de ontwikkeling hebben we veel input aangeleverd en gekregen, nauw samengewerkt met de interne UI/UX-designer en hebben we alle feedback kritisch en nauwkeurig bestudeerd. Uiteindelijk leidde dat tot een app met een duidelijkere en consistente flow tussen de verschillende schermen.

Ook op functioneel vlak hebben we samen sterke vooruitgang gemaakt: eindgebruikers kunnen nu Viking Deals bekijken en activeren via de app, er zijn toegankelijke FAQ’s toegevoegd en een scherm waarin een gebruiker heel eenvoudig een SIM kan zoeken of kiezen.

GSM scherm: Unleashed telco testing

Wil je meer informatie over ons of deze customer success story?

Jurgen staat voor je klaar.

Jurgen Geys
Business Unit Manager

Gerelateerde customer success stories