Mobile Information Assistant (MIA) bij Lineas

Lineas, met hoofdkantoor in België, biedt oplossingen voor spoorvervoer en logistiek. Ze exploiteren bloktreinen voor conventionele en intermodale ladingen en bieden vervoer van enkele wagons door heel Europa, waarbij ze treinen in tussen België, Duitsland, Nederland, Luxemburg, Zwitserland en Frankrijk besturen. Lineas vervoert een breed scala aan goederen: van grondstoffen, chemicaliën en halffabricaten tot industriële en consumptiegoederen.

De uitdaing

Een korte introductie

Lineas nam contact op met het ACA-team omdat ze op nood hadden aan een webapplicatie (MIA) om zowel de lokale coördinatoren in de rangeerstations als de operators te helpen.

De coördinatoren zijn verantwoordelijk voor de planning van hun operators. Met behulp van een webapplicatie wijzen zij inspecties, rangeren, immobilisaties, remproeven, etc. toe. De operators ontvangen deze opdrachten op hun mobiele apparaten. Op die manier kunnen ze eenvoudig hun taken uitvoeren en alle benodigde gegevens op het apparaat invoeren. Een extra uitdaging is de ontkoppeling: de apparaten zijn niet altijd online.

De uitdaging voor ACA

De uitdagingen van het ACA-team voor de toepassing MIA (Mobile Information Assistant) waren:

  • Het analyseren en ontwikkelen van een webapplicatie voor de lokale coördinatoren, gebaseerd op een bestaande back-end en database.
  • Analyseren van de bestaande mobiele app voor de operatoren, om deze te verbeteren.
  • Het coachen en begeleiden van alle partners en de klant in onze Agile manier van werken.

De oplossing

Agile manier van werken met 4 partners

Tijdens dit project werken 4 partners intensief samen aan MIA:

  • ACA ontwikkelt de gebruikersinterface van de webapplicatie.
  • Een klein mobile bedrijf ontwikkelt de gebruikersinterface van de mobiele app.
  • Een bestaande back-end partner (Ab-Ovo) slaat alle data en business logica op.
  • Lineas is uiteraard de klant, maar implementeert ook de applicatie (inclusief ESB's en authenticatie).

ACA introduceerde een Agile aanpak in het MIA-project, gebaseerd op Kanban. Zowel Lineas als Ab-Ovo waren nog niet bekend met deze manier van werking, dus coaching en begeleiding was noodzakelijk. Om de veelvoorkomende front-end / back-end integratieproblemen te vermijden, hebben we ook besloten om als één team te werken. Hoewel Ab-Ovo in Nederland zit, zit het hele team fysiek 2 dagen per week bij elkaar.

Gerelateerde customer success stories