Ijzersterke profielen bij De Lijn

  • Sterke profielen als meerwaarde voor bestaande teams
  • Opbouw van een langetermijnrelatie
  • Échte klik met bedrijfscultuur

expert staffing voor De Lijn

De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn is een extern verzelfstandigd agentschap binnen het Beleidsdomein Mobiliteit & Openbare Werken van de Vlaamse overheid. De Lijn verzorgt het stedelijk en regionaal openbaar vervoer in het Vlaamse Gewest en wil dé partner zijn voor duurzame en toekomstgerichte mobiliteitsdiensten.

De uitdaging: het vergroten van de capaciteit van teams

Net als veel andere bedrijven zet De Lijn sterk in op technologie en digitalisatie. Het overheidsbedrijf heeft onder andere een moderne website, mobiele app én een indrukwekkende technology stack (letterlijk) achter de schermen. Bovendien worden oudere applicaties herwerkt en geüpdatet met nieuwe technologieën.

Het onderhouden en bijwerken van de applicaties, plus het ontwikkelen van nieuwe features, vraagt natuurlijk heel wat kennis van zaken. Zeker wanneer er snel geschakeld moet worden, is het niet altijd makkelijk om in alles zelf te voorzien.

Daarom had De Lijn nood aan aanvulling op de bestaande IT-teams. Specifiek was het overheidsbedrijf op zoek naar kwalitatieve profielen met specifieke kennis van TypeScript, React Native en OpenShift. Bovendien was het belangrijk dat er een uitstekende match was met de bedrijfscultuur van De Lijn.

Onze oplossing: de juiste mensen op het juiste moment

We namen contact op met De Lijn, niet om meteen profielen voor te stellen, maar om doelgerichte vragen te stellen over de opdracht. Zo konden we de exacte nood en de bedrijfscultuur van De Lijn precies in kaart brengen, om zo veel gerichter de juiste mensen voor te stellen.

Vernieuwing van de mobiele app van De Lijn

De Lijn vernieuwt momenteel de bestaande mobiele app. Tijdens deze vernieuwing wordt er extra aandacht gegeven aan het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid van de app. Op dit moment is er immers nog een aparte app van De Lijn voor blinde en slechtziende mensen. Deze wordt geïntegreerd in de nieuwe app, die bovendien in staat is om routes en informatie over een halte voor te lezen. Daarnaast komt er een nieuwe routeplanner en krijgen gebruikers meer real-time informatie te zien.

nieuwe mobiele app voor De Lijn

Ter ondersteuning van het team dat aan dit project werkt, konden we De Lijn een uitzonderlijk profiel van een mobile developer bieden. De Lijn had iemand nodig met extensieve kennis van en ervaring met React Native, de taal waarin de nieuwe app wordt ontwikkeld. Niet alleen beschikte de door ons voorgestelde developer over een ruime kennis van React Native, maar ook nog eens over de verschillende API’s van De Lijn.

Van lokaal naar de cloud

Tot voor kort draaiden alle applicaties van De Lijn lokaal op WebSphere. Vanwege een hogere mate van flexibiliteit aan een lagere kostprijs, koos het bedrijf ervoor om te migreren naar een private cloudoplossing. Bij de migratie hielpen onze mensen mee om de applicaties stapsgewijs klaar te maken voor de cloud. Zo upgradeden ze eerst alle applicaties naar Java 8, om ze vervolgens met WebSphere Liberty om te zetten naar Docker containers. Deze konden dan makkelijk in de cloud geplaatst worden.

Een (ver)nieuwe(nde) website en API

Als laatste werken onze mensen ook mee aan een nieuwe website voor De Lijn. Zo gaan de UX, de front-end en de backend op de schop. De nieuwe website zal meer als een soort React applicatie functioneren, waar de oude nog met onder andere jQuery gebouwd is. Bovendien verschuift de hosting van on-premise naar een cloudoplossing.

een nieuwe website en API voor De Lijn

Daarnaast wordt er ook een nieuwe API van nul af aan opgebouwd. Deze API verbindt de verschillende services van De Lijn met elkaar en zorgt ervoor dat deze heel wat data onder elkaar kunnen uitwisselen. Ook externe diensten, zoals bijvoorbeeld de routeplanner van de NMBS, kunnen op deze API inhaken.

De samenwerking tussen De Lijn en ACA

ACA IT-Solutions is intussen sinds 2014 aan de slag bij De Lijn. We willen immers net zoals met al onze klanten een duurzame langetermijnsrelatie opbouwen, en niet zomaar van project naar project springen of bepaalde profielen er willens nillens doorduwen. Bovendien leggen we, naast de focus op hard en soft skills, erg de nadruk op een juiste match met de bedrijfscultuur van De Lijn.

De Lijn bussen

De samenwerking met ACA is fijn dankzij de goeie match. ACA heeft echt onze noden begrepen en geweldige profielen aangeleverd zonder oog te verliezen voor het menselijke aspect. Het is een verademing om écht gemotiveerde mensen in het team te hebben die goed in onze cultuur passen.

Jorn De Baerdemaeker, Agile Team Coach bij De Lijn

Wil je meer informatie over ons of deze customer success story?

Hanne staat voor je klaar.

Hanne Palmans
Hanne Palmans
Recruitment Specialist

Gerelateerde customer success stories