Een flexibele en betrouwbare cloudoplossing voor Liantis

Liantis ondersteunt startende ondernemers en zelfstandigen al bijna 100 jaar met verschillende diensten. Ze staan hun klanten bij met duidelijke informatie, nauwgezette administratieve ondersteuning, gericht advies en concrete begeleiding. Zo hebben ze onder andere een ondernemersloket, een sociaal verzekeringsfonds, een sociaal secretariaat en een uitgebreide opleidingscatalogus.

De uitdaging: beheer van een groeiende infrastructuur

Liantis is al enkele jaren een fervente gebruiker van de producten uit de Atlassian suite. Ondertussen gebruiken meer dan 1800 actieve gebruikers deze tools elke dag en zijn ze zelfs onmisbaar geworden voor de normale dagelijkse werking. Door de steeds groeiende uitbreiding, zocht Liantis naar een betrouwbare partner die zowel de infrastructuur als de applicatie kon beheren en onderhouden. Zo kon Liantis zich meer bezighouden met de core-business activiteiten en de expertise rond Atlassian met een gerust hart uit handen geven.

Door die blijvende groei nam bovendien de load op applicaties zoals Atlassian Jira toe, wat voor prestatieproblemen kon zorgen. Liantis wilde daarom de infrastructuur opschalen om deze pieken in gebruik op te kunnen vangen en Jira steeds vlot te kunnen draaien.

Onze oplossing: Managed Services op basis van AWS Cloud en Kubernetes

Om tegemoet te komen aan de nood van Liantis rond het uit handen geven van hun infrastructuurbeheer, reikten we onze ACA Atlassian Managed Services als oplossing aan. In die oplossing centraliseren we voor een vast bedrag per jaar de licenties, hosting, monitoring, infrastructuur en het onderhoud van de applicaties.

Voor het schalen van de applicaties naarmate de load toe- of afneemt, migreerden we de on-premise Jira-applicatie van Liantis naar AWS Cloud.

Twee Kubernetes clusters voor maximum flexibiliteit

Als oplossing stelden we voor om twee verschillende Kubernetes clusters te gebruiken, met een eigen AWS-account per cluster. Het onderscheid zorgt ervoor dat het rechten- en kostenbeheer apart gehouden kan worden. Bovendien vergemakkelijkt deze aanpak het beheer: wanneer er geen nood meer is aan één Kubernetes cluster kan deze per direct getermineerd worden, zonder dat de andere clusters hier impact van ondervinden. Bovendien kunnen de clusters erg flexibel onderhouden worden: als er eentje even offline geparkeerd zou moeten worden voor onderhoud, kan de andere gewoon verder blijven draaien.

Betrouwbare infrastructure-as-code

De on-premise infrastructuur bij Liantis werd manueel opgezet en beheerd. Deze traditionele aanpak kan zorgen voor inconsistentie tussen omgevingen, met een groter risico op menselijke fouten.

Door onze infrastructure-as-code aanpak hebben we er voor gezorgd dat de infrastructuur volledig in leesbare code geschreven is. Hierdoor kunnen we de identieke code voor de verschillende omgevingen hergebruiken en verschillen deze omgevingen dus niet meer van elkaar.

Wanneer er nieuwe infrastructurele componenten aangemaakt of gewijzigd moeten worden, passen we dit op een efficiënte en snelle manier aan in de code. Die code wordt vervolgens uitgevoerd op een acceptatie-omgeving. Wanneer deze code gevalideerd is, kan die code gemakkelijk naar de productieomgeving gepusht worden, wat de kans op menselijke fouten aanzienlijk verkleint.

Doel van 99,9% beschikbaarheid

Het gebruik van containers binnen een Kubernetes cluster geeft ons en Liantis de mogelijkheid om te streven naar 99,9% beschikbaarheid. Wanneer Jira problemen ondervindt of zelfs helemaal stopt met werken, stopt de huidige container en start er automatisch een nieuwe op. Zo kunnen gebruikers blijven verderwerken zonder oponthoud. Deze ‘self-healing’ van Kubernetes clusters laat het ook toe dat een applicatie zichzelf kan recupereren na de kantooruren. Niet kunnen verderwerken of gegevens verliezen door crashes zijn dus verleden tijd!

Automatisch schalen voor een performantere applicatie

Van de meer dan 1800 medewerkers van Liantis gebruiken er op eender welk moment van de dag zo’n 300 mensen Jira tegelijkertijd. De combinatie van infrastructure-as-code en AWS Cloud maakt het eenvoudig om onderliggende hardware automatisch op te schalen wanneer het nodig is. Zo betaalt Liantis niet voor een stevige infrastructuur wanneer het niet nodig is, maar kunnen medewerkers tijdens drukke periodes wel Jira gebruiken zonder dat er vertragingen optreden.

Mocht er zich toch een probleem voordoen qua performantie, zorgt onze 24/7 Datadog monitoring voor onmiddellijke notificaties en kunnen we meteen actie ondernemen om het probleem op te lossen.

We zijn uiterst tevreden te zijn over de inzet en reactiviteit van ACA tijdens het project. Het team is door de spreekwoordelijke weer en wind gelopen om onze vragen te beantwoorden en onderzoeken, zelfs tijdens het weekend. Deze flexibiliteit heeft ertoe geleid dat we het traject succesvol hebben kunnen afwerken. Een tevreden klant voor ACA erbij. Kudo’s to the team!

Stefan De Leyn, Development team leader bij Liantis
Stefan De Leyn - Development team leader

Wil je meer info over onze dienstverlening of deze customer success story?

Peter staat voor je klaar!

Peter Jans
Peter Jans
Cloud and Innovation Architect & Business Unit Manager

Gerelateerde customer success stories