Innovatief data dashboard voor amfori’s sustainability platform

  • Een gloednieuw en gebruiksvriendelijk insights data dashboard
  • Eigen management dankzij selfservice Business Intelligence
  • Continue toevoegen van andere interne en externe data

    amfori logo

    amfori is een toonaangevende internationale organisatie die zich inzet voor open en duurzame handel. Dit platform verenigt meer dan 2400 detailhandelaars, importeurs, merken en verenigingen uit meer dan 40 landen. amfori helpt haar leden door milieugerichte, sociale en handelsgerichte verbeteringen in hun toeleveringsketens te stimuleren.

    amfori’s sustainabilty platform

    Ons development team werkt nu al enige tijd voor amfori. Ze ontwikkelden het Sustainability Platform dat in 2020 werd gelanceerd. Hierin kunnen bedrijven de duurzaamheidsprestaties van hun toeleveringsketens op een gebruiksvriendelijke en praktische manier raadplegen. Daarnaast kunnen gebruikers via het platform een audit aanvragen en de resultaten bekijken.

    Uiteraard steunt dit platform volledig op data. Zonder de juiste gegevens op de juiste plaats kunnen bedrijven geen inzicht krijgen in hun toeleveringsketens of duidelijke dashboards hiervan raadplegen. Voor alles wat data betreft, schakelde amfori aanvankelijk de hulp in van een ander extern bedrijf. Dit team ontwikkelde een pagina waar leden toegang kunnen krijgen tot rapporten over hun volledige toeleveringsketens.

    De uitdaging: flexibel gebruik van dashboards

    amfori was helaas niet 100% tevreden met deze insights-pagina en de data dashboards ervan. Een eerste probleem was het feit dat amfori deze insights-pagina niet zelf beheerde en hierdoor geen aanpassingen kon aanbrengen of specifieke overzichten kon raadplegen.

    Wanneer een van de leden bijvoorbeeld vroeg naar een bepaald rapport van een specifiek land of een specifieke zakenpartner, moest amfori altijd contact opnemen met de externe partij. Kortom, amfori had zelf geen controle over de gegevens en dashboards, en moest het beheer en alle gegevens aan dit bedrijf overlaten. Dit zorgde voor inefficiënte communicatie en uiteindelijk ook voor tijdverlies.

    Een tweede probleem was het feit dat de dashboards zeer statisch waren en alleen basisgegevens bevatten. Dit betekent dat er geen diepere gegevensanalyse mogelijk was. Maar knowledge is power, en amfori had een nauwkeuriger en uitgebreider dashboard nodig.

    Onze oplossing: een duidelijk dashboard met eigen beheer

    Omdat we eerder al zeer nauw met amfori hebben samengewerkt voor de ontwikkeling van het Duurzaamheidsplatform, kenden we de bedrijfscontext van amfori en het platform zelf tot in de kleinste details.

    In de eerste fase hebben onze data expert en amfori samengezeten om te zien welke gegevens, dashboards en informatie al beschikbaar zijn op de insights-pagina. Daarna zijn we gestart met de ontwikkeling van onze eigen insights-toepassing die verschillende dashboards biedt op basis van het bedrijfsmodel.

    amfori sustainability data dashboard

    Een nieuw dashboard met verrijkte data

    We ontwikkelden een gloednieuwe insights-applicatie voor amfori. Deze nieuwe gegevensarchitectuur werd volledig gebouwd op het Google Cloud Platform (GCP) met BigQuery als datawarehouse. Het GCP biedt immers heel wat capaciteiten, zowel voor ACA die voor de ontwikkeling zorgt, als voor amfori als klant. Dankzij het gigantische rekenvermogen werkt het GCP zeer vlot, zelfs als er veel gegevens moeten worden verwerkt. Daarnaast is het GCP extreem voordelig in gebruik, ondanks zijn rekencapaciteit.

    We gebruikten Google Looker gebruikt als visualisatiehulpmiddel om data beschikbaar te stellen voor de eindgebruikers. Met deze tool bieden we hen een betere gebruikerservaring. Dankzij een Looker-uitbreiding zien gebruikers geen afzonderlijke dashboards, maar worden alle rapporten geïntegreerd in de bestaande toepassing. Omdat we deze toepassing vanuit de backend op Looker kunnen uitvoeren, worden de installatie en het onderhoud ervan vereenvoudigd en automatisch uitgevoerd.

    In de eerste plaats hebben we de gegevens van het Duurzaamheidsplatform zelf geïntegreerd om ze in het nieuwe dashboard weer te geven. Het project evolueert voortdurend en de onderliggende architectuur ondersteunt dit ook. Er worden namelijk voortdurend nieuwe externe databronnen toegevoegd aan de toepassing. Hierdoor kunnen we de gegevens blijven uitbreiden en de dashboards laten meegroeien met amfori.

    amfori data dashboard

    Onze nieuwe insights-toepassing biedt leden van amfori inzichten in hun eigen toeleveringsketen en in deze van al hun zakelijke partners.

    Eigen management dankzij self-service Business Intelligence

    Dankzij de self-service mogelijkheden van onze oplossing kunnen interne gebruikers van amfori ad-hocvragen van leden snel en gemakkelijk beantwoorden met de drag-and-dropfunctie. Een ‘country representative’ lid kan bijvoorbeeld contact opnemen met amfori voor specifieke vragen over statistieken in dit land. Elke vraag wordt snel en efficiënt beantwoord. Daarnaast heeft amfori haar eigen KPI-dashboard opgemaakt voor intern gebruik. Dit dashboard biedt een overzicht van activiteiten die op het platform plaatsvinden.

    Dankzij de self-service BI kunnen werknemers die geen affiniteit met gegevens of geen technische kennis hebben, zelf aan de slag met bepaalde gegevens. Daarnaast kunnen ze gemakkelijk overzichten opmaken en raadplegen.

    amfori data dashboard

    Het eindresultaat? Een duidelijke insights-applicatie met uitgebreide rapporteringsopties, waarbij amfori zelf controle heeft over het beheer en de opslag van gegevens.

    What's next? 🚀

    Het project blijft evolueren en verbeteren omdat we onze insights-toepassing voortdurend uitbreiden met meer informatie en beeldmateriaal. Daarnaast blijft de hoeveelheid gegevens in onze datawarehouse toenemen.

    Hiermee kunnen wij en amfori steeds meer concepten uit het Duurzaamheidsplatform halen. Zo garanderen we dat klanten steeds diepere inzichten in hun eigen gegevens krijgen.

    Ons datawarehouse wordt ook uitgebreid met andere externe bronnen, zoals landcodes van de Wereldbank. Dankzij de toegevoegde externe gegevensbronnen blijven we de huidige gegevens verrijken en breiden we onze insights-toepassing verder uit.

    We blijven ook investeren in innovatie. Het doel is nog veel verder te gaan dan alleen maar beschrijvende analyses. In de toekomst zullen we nog innovatievere functies gebruiken. Samen met amfori richten we ons op geavanceerdere inzichten zoals benchmarking. We willen ook AI/ML toevoegen om voorspellende analyses te maken over bijvoorbeeld de kwaliteit van een monitoring. Concreet betekent dit dat we momenteel een proof-of-concept opmaken waarin we nagaan of we een kwaliteitslabel kunnen koppelen aan een monitoringsysteem dat op AI/ML is gebaseerd. To be continued!

    Heb je een vraag of meer info nodig?

    Stijn helpt je graag verder!

    Stijn Vandereyken
    Data Lead & Expert

    Gerelateerde customer success stories