Altijd en overal Ketnet dankzij het nieuwe Ketnet-ecosysteem

De VRT is de openbare omroep voor televisie en radio in Vlaanderen en herbergt bekende mediamerken als één, StuBru, Ketnet en Sporza. De omroep heeft in totaal drie televisie- en zes radionetten, extra digitaal aanbod en een uitgebreid internet- en mobiel aanbod.

De uitdaging: opstellen van een eenduidige productvisie

Ketnet, de kinder- en jeugdzender van de VRT, kent een uitgebreid digitaal ecosysteem. Zo zijn er meerdere apps, een overkoepelende website en enkele campagnewebsites. Dit ecosysteem was in 2020 aan vernieuwing toe, zowel op vlak van technologie, gebruikservaring als functionaliteit.

Vanwege de grote omvang van het ecosysteem van Ketnet was het niet gemakkelijk om een nieuwe richting te kiezen. Verder had het ontwikkelteam weinig ervaring met Design Thinking, de methode bij uitstek om dit soort complexe problemen op te lossen. Bovendien bleek het moeilijk om prioriteiten te stellen en te kiezen welke features als eerste ontwikkeld moesten worden. De VRT was daarom op zoek naar een partner om samen naar de juiste oplossing toe te werken.

Onze oplossing: sterk digitaal productmanagement dat business, technologie en gebruikers samenbrengt

Om tot een juiste oplossing te komen, is het belangrijk om de context van een probleem volledig te begrijpen en aannames of vooroordelen af te toetsen aan de werkelijkheid. Daarom organiseerden we verschillende sessies met de Ketnetredactie, het Ketnet-management en de technologieafdeling binnen VRT om tot een diep begrip te komen. Tijdens deze strategische sessies definieerden we samen de opportuniteiten om op te nemen in een volgende stap, zoals het aanbieden van een videozone, spelletjes, ‘Ketnet stories’ en meer. Zo stelden we als één sterk team een gealigneerde visie voor het digitale ecosysteem van Ketnet samen.

Klant Kind is koning

Tegelijk met het samenstellen van een eenduidige visie startten we een Discovery-traject op. Tijdens dit traject namen we verschillende interviews af met kerngebruikers van het Ketnet-ecosysteem, namelijk kinderen van 6 tot 13 jaar. Zo ontdekten we hoe zij de producten van Ketnet destijds gebruikten en wat hun verwachtingen zijn. Daarnaast bekeken we aan de hand van observaties ook welke andere digitale producten zij gebruiken en waarom ze voor deze producten kiezen. Zo definieerden we de belangrijkste features die waarde creëren voor de kinderen.

Aan de hand van de resultaten van deze Discovery-fase ontwikkelden we verschillende prototypes en proof-of-concepts om te experimenteren met de eerder gedefinieerde opportuniteiten en onze bevindingen en de visie van Ketnet aftoetsen bij de kinderen. Na enkele iteraties kwamen we zo tot bètaversies en uiteindelijk afgewerkte features.

The road towards greatness

Met een eenduidige visie, duidelijke prioriteiten en de opgedane kennis van de proof-of-concepts op zak was het tijd om aan de volgende uitdaging te beginnen: een haalbare roadmap opstellen. In mensentaal: een plan opstellen van het hele ontwikkelproces tot aan de lancering van het nieuwe Ketnet-ecosysteem (zowel een app als een website). Bovendien zorgden we ook voor de opvolging van de ontwikkeling en de organisatie van tussentijdse gebruikerstesten.

De nieuwe Ketnet app lanceerde in november 2020. De nieuwe website zag in januari van 2021 het levenslicht. Deze succesvolle lanceringen zijn echter niet het einde. Ook tijdens het in-life management van zowel de app als de website blijven we gebruikersfeedback verzamelen en prioriteren, metrieken opstellen en opvolgen, nieuwe features ontdekken en de roadmap verder aanvullen.

Laatste customer success stories