CREATIEFDIGITAL EXPERIENCEUSER EXPERIENCE
14/02/2018 • Dorien Jorissen

Designing voor optimale gebruikers-klanten-developer relaties

Er zijn mensen die nog steeds denken dat designers zich alleen maar bezighouden met het "verplaatsen van pixels": het mooi maken van dingen. Voeg wat magische eenhoorns toe en klaar is Kees. Dit is uiteraard een belangrijke vaardigheid voor designers, maar er moet ook kritisch worden gekeken naar heel veel andere zaken. Onze creaties worden aangestuurd door onze klanten, moeten worden ontworpen voor gebruikers en worden bovenal geïmplementeerd en onderhouden door ontwikkelaars. Ik geef in deze blog mijn mening over ontwerpen voor de IT-sector.

Mijn voornaamste doel als ontwerper bij ACA IT-Solutions is het ontwerpen van intuïtieve scenario's met duidelijke navigatiepatronen zodat de meest relevante content zichtbaar wordt voor gebruikers. Ik vertrouw bij aanvang van dit creatieve proces graag op twee oude vrienden: pen en papier. Om scenario's te schetsen, aan te passen, te wissen, opnieuw te beginnen, ... Ontwerppatronen te onderzoeken, slimme oplossingen te vinden voor bepaalde problemen, jezelf voortdurend in twijfel te trekken.

En toch, zonder te theoretisch in te gaan op ontwerpprincipes, is dit de reden dat creaties echt een 'goed ontwerp' worden? Waarschijnlijk niet, maar met de volgende richtlijnen in mijn achterhoofd, is de stap naar een succesvol ontwerpscenario wel een stuk dichterbij.

Een goed design is onzichtbaar

een goed design is onzichtbaar

Als gebruikers zich niet bewust zijn van het ontwerp dan is dat een goed teken. In vrijwel alle gevallen betekent dit dat gebruikers hun doel eenvoudig, ongehinderd en intuïtief hebben kunnen bereiken. Alles draait om content, maar wat heb je aan content als je er niet bij kan? Een goed ontwerp heeft geen handleiding nodig en hoeft zichzelf niet uit te leggen aan gebruikers.

Als designer is het doel van de gebruiker jouw doel, maar de reis ernaartoe is jouw speelterrein.

Een goed design geeft richting

een goed design geeft richting

Over doelen gesproken, een van de vragen die ik het vaakst stel aan mijn klanten is: "Wat willen we bereiken?". Een van de vragen die ik het minst vaak stel is: "Hoe willen we het bereiken?". Dat is waar de ontwerper om de hoek komt kijken. Ontwerpers vertalen de behoeften van de klant zonder de voorkeuren van de gebruiker uit het oog te verliezen. Je werkt weliswaar voor een bedrijf, maar hun gebruikers zijn enorm belangrijk voor hun succes.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld uit de praktijk: bij een bezoek aan het museum (klant) heeft een goede gids (designer) altijd een interessant verhaal te vertellen. De gids spreekt in duidelijke bewoordingen, is goed verstaanbaar, is doorgaans zeer enthousiast over het onderwerp en weet daar veel van af. Deze combinatie van factoren is van invloed op de betrokkenheid van de bezoekers (gebruikers).

Zorg voor betrokken gebruikers en wees als designer een goede, maar zeker geen saaie gids.

Een goed design is onderhoudbaar

een goed design is onderhoudbaar

Om terug te komen op het museum: we weten allemaal dat er bij het overdragen van informatie nuances verloren kunnen gaan, ongeacht hoe goed de begeleiding is. Daarom is een goede relatie tussen designers en developers zo enorm belangrijk om de intuïtiviteit en de esthetiek van een project te behouden. Statische ontwerpen ontwikkelen zich tot dynamische omgevingen en dit zal onvoorziene situaties opleveren.

Om dergelijke situaties aan te pakken, is het van belang om het ontwikkelingsteam vanaf het begin bij het project te betrekken. Wees enthousiast en leg uit waarom bepaalde ontwerpbeslissingen zijn genomen. Stel een stijlgids op en beschrijf de herbruikbaarheid van componenten. En praat vooral over context en het behouden van balans, want hun belangrijkste doel is tenslotte het combineren van content en ontwerp. Het is een prachtige samenwerking die vereist dat beide partijen zich iets beter verdiepen in wat de ander dagelijks doet, maar die inzet wordt op den duur absoluut beloond.

Bied als designer context en overtuig anderen van je creaties.

Conclusie

Ter samenvatting: je ziet dat een goede gebruikerservaring eigenlijk heel veel inleving vereist. Het kan lastig zijn om klanten te moeten vertellen dat je niet voor hen maar voor hun gebruikers ontwerpt. Het overdragen van je ontwerpen aan een ontwikkelaar vergt veel vertrouwen en vraagt soms om bepaalde richtlijnen. Het juiste fundament voor het ontwerpen van een project is (in mijn ogen) gebaseerd op de volgende drie niveaus:

  • Het doel van de gebruiker is jouw doel, maar de weg ernaartoe is je speelterrein.
  • Zorg voor betrokken gebruikers en wees een goede, maar zeker geen saaie gids.
  • Bied context en overtuig anderen van je creaties.
Dorien Jorissen